Woutertje Pieterse Prijs voor De jongen die van de wereld hield

Tjibbe Veldkamp en Mark Janssen hebben met het boek De jongen die van de wereld hield de Woutertje Pieterseprijs 2024 gewonnen.

De jury over het prijswinnende boek:

‘Een magisch boek, dat de lezer al bij de eerste zinnen het verhaal intrekt en niet meer loslaat. Zo beeldend, dat elke scène zich als een film voor je ogen afspeelt. Zonder dat er een woord te veel wordt gebruikt, komen de kleurrijke personages en locaties moeiteloos tot leven. Een klassieker in spe die ongetwijfeld nog veel generaties een onvergetelijke leeservaring zal bezorgen.’

Al meer dan 35 jaar wordt in het voorjaar de Woutertje Pieterse Prijs uitgereikt: een prijs voor het beste Nederlandse kinder- of jeugdboek. Bij het publiek is de prijs lang niet zo bekend als bijvoorbeeld de Gouden Griffel, maar het winnende boek is vrijwel altijd een pareltje uit het aanbod van het voorafgaande jaar.

Zes titels waren genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs 2024. Om leerkrachten (en ouders thuis) te inspireren om aan de slag te gaan met actuele én goede kinderboeken, zijn ook dit jaar lestips gemaakt bij de boeken die genomineerd waren. Klik hier om de lessuggesties te bekijken.

Dit waren de kanshebbers: