Thea Beckmanprijs 2023 voor Schaduw van Toet

Ieder jaar wordt de Thea Beckmanprijs uitgereikt aan het beste historische jeugdboek van het afgelopen jaar. De jury kijkt naar historische jeugdromans die én goed geschreven zijn én die de lezer op geloofwaardige wijze meenemen in het verleden. Door het lezen over de geschiedenis leren kinderen en jongeren immers ook iets over de huidige maatschappij. De winnaar van de Thea Beckman Prijs ontvangt duizend euro. Afwisselend worden boeken voor jonge en voor oudere lezers bekroond.

Dit jaar is de prijs naar een boek voor jongeren vanaf 12 jaar gegaan: Schaduw van Toet van Lida Dijkstra (illustraties Djenné Fila).

Andere kanshebbers waren:

• Els Beerten – De rest van ons leven
  • Jean-Claude van Rijckeghem – Onheilsdochter
  • Astrid Sy – Noem geen namen
  • Anna Woltz – De Tunnel

Om leerkrachten (en ouders thuis) te inspireren om aan de slag te gaan met kinderboeken, worden er bij actuele én goede boeken vaak lestips gemaakt. Klik hier om de lessuggesties voor De schaduw van Toet te bekijken.